Oljor

Oljor

Vi använder och säljer endast Oljor av högsta kvalite som uppfyller alla de krav vi ställer på en olja till USA V8:or. Kvaliten går före priset när det gäller olja.

 Vi har valt ett sortiment där Samtliga oljer vi har innehåller Zink ZDDP och fosfor som är bra för alla metall mot metall kontakter som finns i en V8, Som Kam/lyftare, Vippor/ stötstång mm, speciellt när man har flat tappet kam. Det förstärker också oljans filmstyrkan som vi anser är den absolut viktigaste egenskapen på en olja till V8. Dessa motorerna har så tung roterande vikt i kolvar och stakar, vilket belastar de hundradelar oljefilm som skall se till så det inte blir några metal mot metal kontakter i motorn. Den ESTER baserade tillsatsen i helsyntet oljorna är till för att öka just filmstyrkan och gör detta bättre än Zink, men även att minska friktionen för mera effekt och minska temperaturen samt minska slitaget vid kallstarter. ESTERN är en oslagbar additiv i oljorna , men också en dyr tillsats så därför är det inte många fabrikat som använder detta. Zink är mycket billigare tillsats men har också sina nackdelar i form av att den bryts ner snabbare , och oljan blir smutsigare och behöver därför bytas oftare, så mer Zink är inte alltid bättre. Motuls erkänt fina 300V olja är det bästa man kan använda till sin gat och race motor, förutom att den innehåller Zink så har den dubbel Ester för max filmstyrka. Denna olja använder vi själva i våra dragracing motorer och kundmotorer. Det finns en sk Timken test där man mäter oljans filmstyrka och där ligger Motul olja i toppen. Här är tre exempel på vad dessa oljor klarar i tryck innan de bryts ner, Lucas 10W-30 Hot Rod olja =62 538psi, Red Line 30WT racing = 96 470psi och Motuls 5W30 300V = 112 464psi . Motuls olja klarar alltså DUBBELT så stor belastning som Lucas oljan i detta fallet. Även Ardecas oljor håller högsta kvalite och klassning, och säljs till ett mycket bra pris. Tänk även på att Zink i typ 20W-50 oljan INTE enbart är den viktigaste tillsatsen, då vi ser många fabrikat bara uppger detta. Men köp ingen olja som INTE har en klassning och testas enligt API och ACEA normerna, då kan ni vara illa ute.

 

Vy: Lista / Rutnät
Visa:
Sortering:
 300V Racing helsyntet  5W-30, 2 liter
Motuls motorsport serie Street & Racing olja för max filmstyrka och effektuttag , helt enkelt en..
398.00kr
300V Helsyntet Chrono 10W-40  , 2 liter.
En olja i Motuls Motorsport kategori med dubbel Ester additiv för maximal olje film styrka..
398.00kr
Minera olja PRO-TEC 20W-50 , 5 liter
Ardecas hög klassade mineral olja med 1010 ppm Zink innehåll. Olja för äldre motorer lite slitna med..
390.00kr
Mineral olja PRO-TECH 15W-40, 5 L.
Ardeca Högt klassade minerla olja med Zink inehåll på 1010 ppm. Gjord på bästa basoljan med nya mode..
390.00kr
Moroso HP oljefilter Cheva.
Moroso Street / strip oilje filter är bland det bästa på marknade . Det tar upp mera smuts..
270.00kr
Moroso HP oljefilter Mopar / Ford
Morosos oljefilter är bland det bästa på marknaden. Det tar upp mera smuts jämnfört med liknanden fi..
290.00kr
Motul Mocool kylarvätska
Detta är ett aditiv för att slå i kylarvattnet , som sänker motortemperaturen  med upp till 15 ..
210.00kr
Red Line Engine break in additive
Att använda för tillsats i olja utan zink innehåll, eller som tillsats vid inkörning av ny byggda mo..
260.00kr
Butiken kör med OpenCart
PPM Racing © 2020

CR2