Oljor

Oljor

Vi använder och säljer endast Oljor av högsta kvalite som uppfyller alla de krav vi ställer på en olja till USA V8:or. Kvaliten går före priset när det gäller olja.

 Vi har valt ett sortiment där Samtliga oljer vi har innehåller Zink ZDDP och fosfor som är bra för alla metall mot metall kontakter som finns i en V8, Som Kam/lyftare, Vippor/ stötstång mm, speciellt när man har flat tappet kam. Det förstärker också oljans filmstyrkan som vi anser är den absolut viktigaste egenskapen på en olja till V8. Dessa motorerna har så tung roterande vikt i kolvar och stakar, vilket belastar de hundradelar oljefilm som skall se till så det inte blir några metal mot metal kontakter i motorn. Den ESTER baserade tillsatsen i helsyntet oljorna är till för att öka just filmstyrkan och gör detta bättre än Zink, men även att minska friktionen för mera effekt och minska temperaturen samt minska slitaget vid kallstarter. ESTERN är en oslagbar additiv i oljorna , men också en dyr tillsats så därför är det inte många fabrikat som använder detta ( vad vi vet så är det Red Line och Maxima också ). Zink är mycket billigare tillsats men har också sina nackdelar i form av att den bryts ner snabbare , och oljan blir smutsigare och behöver därför bytas oftare, så mer Zink är inte alltid bättre. Motuls erkänt fina 300V olja är det bästa man kan använda till sin gat och race motor, förutom att den innehåller Zink så har den dubbel Ester för max filmstyrka. Denna olja använder vi själva i våra dragracing motorer och kundmotorer som vi bygger. Det finns en sk Timken test där man mäter oljans filmstyrka och där ligger Motul olja i toppen. Här är tre exempel på vad dessa oljor klarar i tryck innan de bryts ner, Lucas 10W-30 Hot Rod olja =62 538psi, Red Line 30WT racing = 96 470psi och Motuls 5W30 300V = 112 464psi . Motuls olja klarar alltså DUBBELT så stor belastning som Lucas oljan i detta fallet. Maximas delsyntet olja innehåller också Ester och uppfyller våra krav, det gör att det finns ingen anledning att köra mineral olja med sämre kvalite. Maximas mineral olja är en också en olja med stark oljefilm och bra som inkörningsolja. De flesta tillverkare av hydraliska roller lyftare rekomenderar inte en tjockare oljan än 10W-40 max. Tänk även på att Zink i oljan INTE enbart är den viktigaste tillsatsen, då vi ser många fabrikat bara uppger detta. 

 

Vy: Lista / Rutnät
Visa:
Sortering:
 300V Racing helsyntet  5W-30, 2 liter
( NU i ny uppdaterad version med ännu lägre friktion och stabilitet ) Motuls motorsport serie Street..
450.00kr
300V Helsyntet Competition 10W-40  , 2 liter.
( Nu i ny förbättrade version som garanterat minskar friktionen ännu mera ).En olja i Motuls Mo..
450.00kr
ATI Super F syntetisk HP automatlåde olja.
En 100% syntetisk high performance olja framtagen och testad av ATI för alla typer av USA automatlåd..
160.00kr
Fram Oljefilter Pontiac
Fram PH25 Extra guard filter av bästa kvalitet. 13/16-16 gänga 4" tum högt. ..
120.00kr
FramOlje filter Mopar SB / Ford SB
Fram PH16 Extra guard filter av högsta kvalite, kort 3,7 " högt med 3/4-16 gänga. ..
120.00kr
Maxima Cool -Aide kylarvätska
Detta är ett aditiv för att slå i kylarvattnet , som sänker motortemperaturen på grund av den f..
180.00kr
Maxima mineral 10W-40, 1 q.
Maximas high Performance mineral olja med Zink inehåll på ca 1800 ppm. Gjord på bästa..
135.00kr
Maxima semi syntetisk 10W-40. 1 quart.
Maximas höga kvalites  High performance  semi- syntet olja med de senaste i Este..
165.00kr
Butiken kör med OpenCart
PPM Racing © 2022

CR2